a2b2.ru
А2Б2 - Образовательный портал
Новости образования от A2B2

«Кыйсьысьяслӧн гаж» (5 – 7 арӧса челядьлы гаж)

Опубликовано: 2016-04-26 09:56:22

Документы для скачивания

Муниципальное дошкольное образовательное учреждение «Детский сад №2» с. Помоздино. ( 5 – 7 арӧса челядь котыр) «Кыйсьысьяслӧн гаж». Гаж дасьтἰсны: кагульнича – Селиванова Е. И. Музыка велӧдысь – Осипова И. Н. Коми кыв вылӧ вутшӧд i с – Шебырев А. В. Апрель 2016 г. Могъяс: 1) Тодмöдны, мый ми олам Коми муын, Коми республикалöн дöрапасöн. 2) П АСЬК Ӧ ДНЫ ТӦДӦМЛУН ВАЖСЯ КОМИЯСЛӦН ОЛӦ М ЙЫЛЫСЬ. 3) Сöвмöдны чужан i н дорö муслун, ышöдны пыдди пуктыны ас котырöс. 4) Чужт i ны кагаын медбур сьöлöмкылöмъяс – асшöр сьылöмöн да йоктöмöн, инструментъясöн асшöр ворсöмöн. Сöвмöдан гöгöртас: Сикт йылысь фотостенд( альбом) Коми мулöн, районлöн, сиктлöн мусерпас. Художествоа гижö д. Сьыланкывъяс. Аудио – видео материал. Важся коми паськöма акань. Дасьтысьö м: Сцена водзвылас ч елядьл ӧ н да бать – мамлӧн ас киӧн вӧчӧ м керкаяс( макет села Помоздино) . C цена бӧрын гижӧ д «Коми мулӧн – богатыръяс! ». Сцена бокын коми керкалӧн – жыр( пызан, лабыч, пач, потан) Удж нуöданног. «Кыдзи пасьтасьл i сны важöн» велöдана ситуация. «Кöн i ме ола? » сикт йылысь фотогрыфияяс видзöд ӧм. «Коми му кузя ме муна» велöдана ворсöм. Художествоа гижӧд лыддьӧм. ( важся олӧм йылысь) Аудио –да видиоматериал кывзӧм да видзӧдӧм. Музей пелесӧ ветлӧм. «Вӧрса пемӧсъяскӧд аддзысьлӧмъяс»- ворсӧм – сёрни. Литература: - Коми детсадлы « Дзолюк» уджтас дἰнӧ методика индӧдъяс. З. В. Остапова. АНБУР. Сыктывкар 2012. - Коми ворсӧм да гаж: тӧрыт да талун. Л. Н. Камбалова, А. Н. Рассыхаева. Сыктывкар: ООО «Издательство «Кола», 2007. Гажлöн мунанног: В ходят Зарань и Пера Багатыр. Зарань. - Видза оланныд! Чолöм, став гöстьяс! Пера Багатыр. - Дона ертъяс! Чолöм, став гöстьяс! - Ми вöралам вонас кыкысь. Первой арнас, Микöла лунöдз( декабрь 6- öд лун) . А сэсся мартын бара вöрö пырам. Вöралöм – абу сöмын кыйсьöм. Сы водзын ми гажöдчам, сьылам, йöктам, öта- мöдкöд вермасям, панъясям. Ок и гажа овлö! Став сикт – груд, петö сикт шöрö “кыйсьысьяслöн” гаж вылö, кöні вöралысьяс петкöдлöны ассьыныс удаллунсö, кужанлунсö да сямлунсö. Та бöрын верстьöяс мунлісны вöрö, а томулов, зонъяс да нывъяс, водзö на гажöдчисны. - Воис кад миянлы гажöдчыштны! Зумыш пармаöс нимöдыштны, миянöс вердысь- юкталысьöс. Вай нимöдамöй тшöтш югыд шондіöс, сöстöм ваöс да лöз енэжöс. - А вот и миян сöкöл- кыйсьысьяс локтöны! Оз тай ас кежныс, а томиник нывъяскö д! . Сьылонкыв: « Паськыд гажа улича» Зарань( на фоне исполняемой песни) Ок и вына Эжва дорса вöр- ва! Ёна жö нин сійö отсалö татчöс йöзлы. Сетö пармалысь вынсö, сöстöм юлысь да лöз енöжлысь мичлунсö. Сöмын тан вермасны чужны ыджыд таланта йöз, кодъяс пыдісянь гöгöрвоöны тайö мичлунсö, кодъяслы абу веськодь вöр- ваыс! Буретш татшöм йöз лыдын пыр вöвлісны и миян вöралысьяс. ( Зарань и девочки начинают выстраивать «коридор»( как «ручеек») во время исполнения “Паськыд гажа улича ” Мальчики проходят по «коридору»( «ручеек») и на выходе представляются: Ёгор Öне Илья…и т. д. Ребенок. Гыа Эжва юсянь пöрысь- томлы – чолöм! Зумыш Парма- вöрсянь бур йöзыдлы чолöм! Чолöм алö мортöс пашкыр юра ниа, Ягын весиг гобыс бурсö тілы сийö. Асъя рулöн кöрыс ноддя бипур тшына, Висьталö, мый вöрыс кöть и лöнь, но вына! Зарань. Вöра му! Медся тöдса да дона! Зумыш пармаын коми оз вош. Сійö гоз- мöдысь вöравлö вонас, сыысь повлывлö весиг ош. Пера Багатыр. Вöралысь – вокъяс, вай петкöдламöй ассьыным сямлунöс! Ордйысьыштам, панъясьыштам! Чертöг, пурттöг, сöмын – вынöн! Кодöс вермасны, сійöс теш вылö йöз оз лэптыны. А коді ставсö вермас, сійöс мича Зарань кутлас- дзигöдлас. Ворсӧ м: «Лентаясӧн ворсӧм» Ворсӧм кежлӧ колӧ дасьтыны уна рӧма кузь лентаяс, коми сьылонкыв. Нуӧдысь ӧтлаӧдӧ лестукъяс да кутӧ шӧрӧдыс, медым помъясыс ӧшалἰсны. ӧ ти боксянь корӧ босьтны ӧтилестукӧн нывъясӧс, мӧд боксяньыс – зонъясӧс. Ачыс сулалӧ кытш шӧрас, кисӧ вылӧ лэптӧн. Музыка улӧ кытшын сулалысьяс йӧктыгмоз мунӧны медводз ӧтарӧ, сэся мӧдарӧ. Недыр мысти нуӧдысь лэдзӧ лестукъяссӧ, петӧ кытшсьыс. Ныла – зонмалы колӧ корсьны ассьыс пӧвсӧ, лестуксӧ мичаа гартлӧмӧн. Кодἰ водзджык – налы козин. Пера Багатыр. Мунанныд талун вöрö? Дыр кежлö? Видзӧдлӧй, кодкӧ вэкна пачӧр вылас туплясьӧ? Код нӧ татшӧмыс? Челядь – дыш пи. Сьыланкыв – «Дыш пи» Пера Багатыр. Тöданныд öти важ обычай? Быдöнлы колö босьтны талисман, коді эськö неминучаысь видзис. Вöрад быдтор овлö. Вöчам тадз: öти кытшö петасны нывъяс, мöдасны сьывны да йöктыны. Быд ныв мед босьтас киас мичаа баситöм чышъянтор. А ті, зонъяс, чышъянсö босьтанныд сылысь, коді медъёна кажитчö. Сгöдитчас. Вöрад олігöн лоас кад, код йылысь да мый йылысь казьтывлыны. Девочки выходят в круг и танцуют. К ним подкрадываются мальчики. Идет игровая « борьба» за платочки девочек. Отобрав платки, охотники прячут их за пазуху, после чего подходят к Пера богатырю. Пера Багатыр. Но вай жö сэсся петкöдлöй ассьыныд удаллунтö. Удачанытö. Аддзанныд, дöскаяс да кер помъяс куйлöны? Коді медöдйö дöскасö пилитас? Коді медöдйö кöрттувсö тувъялас? Повзинныд? Полысьыдлы вöрад нинöм вöчны! Полысьтö ош сёяс! Вай заводитам ордйысьны, кадыс тэрмöдлö! Вöр виччысьö! Игра- конкурс. С родителями( заранее приготовлены доски, пилы, гвозди, чурки, молотки) Зарань. Медся сюсьöн, медся вынаöн, медся винёлöн тайö панъясьöмас Лоис …( называет имя победителя) Кутыштла! Пера Багатыр. Вот и ладнö! Вот и бур! А öні петкöдлöй бур йöзыслы, кутшöм кöлуй- мöлуй ті босьтанныд аскöдныд вöрас? Ковтöмтор эн босьтöй! Вöрыд дивитас! А коланасö пуктöй асланыд вöралан нопйö. Бур йöзкöд öтув ме видзöдла, мый ті сэтчö лöданныд. Конкурс “Собери в пестер” Зарань. Медся востер да тэрыб миян лоис… Ок и сюсь, ковмас таысь топыда кутлыны! Пера Багатыр. Нöшта öтитор ми вунöдім. А лыйсьыны ті кужанныд? Вöрса кöлуйтö, дерт, позьö босьтны, а вот лыйсян сямыд кö абу, лаз нопъяд прöмыстö он пукты. Петкöдлöй вай сямлунтö бур йöз водзас. Босьтöй лыйсянтортö. Эн тэрмасьöй, бура метитчöй да этійö кытшас лыйöй. Конкурс “Стреляй в цель”( Игра “Дартс”) Зарань. Видзöдлöй, бур йöз, медся меткöй вöралысь вылас! Ок и сюсь! Ковмас кутыштлыны. Пера Багатыр. Дона ёртъяс, кыйсьысьяс! А ошсьыд поланныд онӧ й? Песня ст. гр. “Вöрын ветлö ош ”( сл. и муз. В. Чувьюрова) 1. Пемыд вöрын, сьöд вöр шöрын ветлö- шöйтö ош. Муна вöрöд, ачым дзöра, мед эськöн ог вош. Припев. Ок и ёна пола, весиг ог и лолав. Вöрад коді полö, ошкыд паныд волö- 2р. 2. Кыла, гора сісь пу дзуртö, кывзыся ме дыр. Ош кö тайö, сёяс юртö, видзöда, сісь мыр. 3. Вужля сайын, меным чайтсьö, кыйöдчö сьöд ош. Ошкыд быттьö пуö кайö, кывза, пельöй чош. 4. Гортö вои, серам петö, эсканныд кöть он, Аддзывлі öд, другö, оштö, шензя ачым со. Припев. Челядь, ветлöй вöрö, ми моз энö дзöрöй. Он кö оштö вöрöд, ошкыд оз и вöрöд- 2р. Зарань. Помтöм- дортöм вына миян парма- матушка! Вердö- юктöдö йöзöс. Та вöсна миянлы колö сійöс видзны- дöзьöритны. Оз позь сетны пармаöс жугöдны. Водзын кыйсьысьяс Енлы моз копрасьöмаöсь кыдз пулы. Вайлöмаöсь кыдз пу дінас козиняс, öшлöмаöсь увъяс вылас мича дöра лестукъяс. Öні ми тшöтш жö татшöм обрядсö вöчам. Первой кыйсьысьяс öшласны ленточкаяс, а сэсся и мукöд йöзыс. Мед быдöнлы кыдз пуыс сетас вын да удаллун. Обряд “Подари березе ”( под муз. сопровождение) Пера Багатыр. Мед енмыс тіянлы отсалас! Да и Вöр пöльыс тшöтш. Но вöрö мунігад гора некодöс эн нимöдöй! Ас пытшканыд кутöй. Сöмын пармаöс эн вунöдöй аттьöавны, кор шедас прöмыс. А öні мунöй, кыйсьöй, ёртъяс! Парма виччысьö! Ен да Вöр пöль тіянкöд! Челядь сьыл öны сьыланкыв « Олыс – вылыс вöрын»( челядь ворсöны, педкöдчöны) . Ол i с – выл i с вöрын. Ол i с – выл i с вöрын, ол i с выл i с ягын. Эжва дорын удал зон. Припев: Аттö дивö – дивö, атт ö ыджыд дивö, Эжва дорын удал зон. Усъяс сылöн лöсьыд, кудритчöма юрси, Ачыс вöл i збой да сюсь. Уна ошкöс с i йö лэчыд шыöн сутшкис, Уна кайл i с еджыд кöр. Öтчыд с i йö мун i с мудер ручöс кайны, - Эз шед сылы мудер руч. «Мый нö тайö лои? Кыйсьöм эз удайтчы! »- Шуö – шензьö удал зон. Муртса тадзи шуис, аддзö: кыськö локтö Паныд сылы тöдтöм ныв. Тöдтöм нылысь мича, тöдтöм нылыс авъя, Абу джугыль, абу тшап. «Кытчö, зонмö, ветлын? Висьтав, кодöс кыян? Мыйла нинöмтор он вай? » «Руч пыддьы ме тэнö, мича нылöй, кая, Радейт менö, мича ныв». Нылыс оз и повзьы, нылыс оз и пексьы, Муса сылы бурлак морт. Окасисны ёна нылыс удал зонкöд, Гортö локт i с удал зон. Руч пыддисö кыйис, руч пыддисö вайис Аслас муса мича ныв. Пера Багатыр. Шондіыс петкöдлö, мый кад воис чеччыны пармаса кöзяинлы – ошлы. Вай отсыштамöй ошсö пальöдны. Важысянь коми йöз копрасьлісны Ош водзын да корлісны сылысь дзоньвидзалун, удача, шуд да мукöдтор. И талун ми, дона гöсьяс, петкöдлам важ обычай: пальöдам Ош батюшкоöс да корам, мед жö отсыштас миян вяралысьяслы! Аддзанныд Ош гусö? Матыстчывлам сы дорö. Бур йöз! Дона гöстьяс! Вай нимöдамöй жö Ош батюшкоöс! Шуалам öтув: Ош – батюшка, миян вердысь! Ош – батюшка, парма кутысь! Чеччы жö нин, чеччы! ( Медведь не просыпается) . Чорыда унмовсьöма ошкыд! Оз кöсйы пальöдчыны, оз кыв миянлысь нимöдöмтö…А, гашкö, челядьлöн ворсомыс пальодас ошкос. Ворӧм: «Ошкӧй – бабӧй». Кутасись – ош, мукӧдыс – «вотчысьяс». Ошкӧс вевтьӧны чышъянӧн. Ворсысьяс ветлӧны сы гӧгӧр, копрасьӧны – петкӧдлӧны вотчӧм, да сьылӧны: - Ошкӧй – бабӧй- кыкысь Чӧдтӧ вотам, пувтӧ ӧктам, Бур вотӧссӧ босьтам, Лёк вотӧссӧ чӧвтам. Та бӧрын ош уськӧдчӧ кыявны. Ош. Уф, палялы…Ок и чöскыда ме узи! Уна бур вöт вöталі. Бара тай тулыс воöма! Ковмас видзöдлыны ассьым вöрса угоддьöясöс, парма- матушкакöд аддзысьлыны. Гажöй нин бырис. Аттьö, бур йöз, мый пальöдінныд менö. Коді водз чеччö, сылы Енмыс отсалö. А ме, эськö, дыр на бы шкорги, энö кö чуксалöй. Зэв нимкодь аддзины тіянлысь чужöмбанъястö! Сідзкö, тулыс воис! Олöмыс водзö мунö! Зарань. Ми радöсь жö, Ош- батюшка, мый чеччинныд, мый дзоньвидзаöсь! Збыль либö тулыс воис! Збыль либö олöмыс водзö мунö! Ош. А челядьпиян мыйöн менö чуймöдасны! Кывлі öд, кутшöм мичаа сьылісны! Сійöн и чеччы! Ёна жö нин гажöдінныд менö! Сьöлöм весиг вöрзис. Ыджыд аттьö ставныдлы. Öні мед дась и тіянлы мыйкö отсыштны. Висьталöй, мый тіянлы колö. 1- ый. Ош- батюшка, сет мен бур дзоньвидзалун. 2- ой. … шуд. 3- й. … бур поводдя. 4- ый. … бур урожай. 5- ый. … бур прöмыс. Зарань. Ыджыд аттьö тэныд, Ош- батюшка! Бур кывъяссьыд, бур сиöмсид. Муöдз копыртчам. Отсышт, Ош- батюшка, и миян вöралысьяслы, кодъяс мунісны вöрас. А öні чöсмасьышт сійöн, мый миян эм. Эн брезгуйт, сьöлöмсянь вöзъям. Дети угощают медведя. ( Клюква, брусника, морошка, шаньги и пр. ) Ош. Ок и чöскыд ставыс! Важӧ н нин тадз эг чöсмасьлы. Кужинныд тай меня нимöдны, бур войтыр! Став бурсö таысь ме сиа тіянлы, шудаöн лоöй. Сöгласöн олöй. А вöралысьяс понда эн шогсьöй, ставыс лоас бур, кыйдöстöг бöрсö оз локны! Зарань. Мунісны миян удал кыйсьысьяс вöрö. А важ обычай серти ми, тан кольччысьяс, долженöсь гаж котыртны. Вай сьылыштамöй да йöктыштамöй! Кокъясным тай оз на гартчыны. Игра “Кокля бöр” Мальчики становятся против девочек. Ведущий шепчет на ухо девочкам имена мальчиков. Под муз. сопр. мальчики по очереди подходят к девочкам, приглашая в круг. Если мальчик подошел именно к той девочке, которой ведущий назвал его имя, то девочка и мальчик обнимаются. Если мальчик не угадал, то девочк а показывает пятку “кокля бöр” Зарань. Ыджыд аттьö тіянлы, бур йöз, волöмсиныд, öтув гажöтчöмсьыд. Öтувнад жö ставыс артмö. Сьылім, йöктім, тулысöс весиг нимöдім. Сё во олöй ставныд да сё во нимкодясьöй олöмнас. . Пера Багатыр Унатор ми аддзывлім. Вöралысьяслысь ордйысьöм, сьылöм- йöктöм. Важ öбычаяс казьтывлім. И тайö зэв бур. Помнитöй, челядь: коді важсö вунöдас, сылöн аски луныс абу. Помнитöй, челядь: миян пöль- пöчъяс зэв вежа видзöмöн матыстчывлöмаöсь вöр- ва дінö, парма дінö. Видзöмаöсь сійöс. И миянлы тадз жö колö овны. Жугöдам кö вöр- ватö, аскиа луныд збыльысь оз ло. Коми мортлöн олан места бырас. Вай некор ог вунöдöй та йылысь, челядьпиян да гöстьяс. Пера Багатыр. Вöчамöй, мед ас чужан му выльысь ловзис да сöвмис. Ставыс миян сайын, ёртъяс. Ставы – морт сайын! Мед дзирдалö миян Коми му. Песня- танец ст. гр. “ Оленек ” сл Элляя муз Дехтярева 1. Скрип, скрип, в зимний день белый снег под ногой. Топ, топ, мой олень, резвый друг дорогой. Хруст, хруст, санок бег по пурге без дорог, Рой, рой, легкий снег, молодой оленёк. 2. Бел- бел там простор, вдалеке за бугром, Там бор манит взор голубым серебром. Ты мчишь, оленек, как стрела, быстроног, Как дуб каждый рог и ветвист и широк. 3. Вся шерсть как атлас, в ней мороз шьет узор На дне черных глаз и печаль и задор. Ты внук быстрых вьюг, тундры сын и краса. Мчи, мчи, резвый друг по снегам за леса. На «оленьих упряжках» все дети с героями «выезжают» из зала. Пера Багатыр. Ыджыд аттьö волöмсиныд гöстьяслы, мамъяслы, батьяслы, чойяслы. Ыджыд аттьö висьталам тайö гажсö комиöдöмысь- Шебырев Александр Васильевичлы.

Оставить комментарий: